Casco

ELEMENTELE PRINCIPALE ALE CONTRACTULUI DE ASIGURARE


II. CASCO (avarii, furt, calamităţi, etc) pentru mijloace de transport.


Nr.  crt.

Forma de asigurare

Elementele principale ale contractului de asigurare

Obiectul asigurat

Riscuri asigurate

Suma asigurata ( SA)

Prima de asigurare (PA)

Perioada de valabilitate

Teritorialitate

1

Mijloace de transport terestre (cu sau fără motor)

vehiculelor înmatriculate în România faţă de careasiguratul are un interes

-avarii accidentale produse ca urmare a ciocnirii, lovirii sau izbirii cu alte autovehicule sau corpuri mobile sau imobile , rasturnarii, deraparii, zgaraierii, caderii pe autovehicul a unor corpuri

-incendiu, precum si pagube produse din aceasta cauza

-trasnet, explozie

-ploaie torentiala, grindina, inundatie, fortuna, uragan, cutremur de pamant

-prabusire, alunecare de teren

-avalanse de zapada, caderea unor corpuri pe constructia in care se afla autovehiculul

-furt

-alte riscuri, diferite de la un asigurator la altul

Autovehiculele se asigură la valoarea reală a acestora la data încheierii asigurarii

Prima de asigurare se stabileste tinand cont de :

-riscurile asigurate

-vechimea autovehiculului

-marca si modelul autovehiculului

-valoarea autovehiculului

-categoria autovehiculului

-istoricul daunelor

-varsta si experienta conducatorului auto

-un an

-mai multi ani ( pentru autovehiculele cumparate in leasing)

-avarii si furt pe teritoriul Romaniei

-avarii in fara teritoriului Romaniei, doar la unii asiguratori

-avarii si furt in afara teriroriului Romaniei , prin plata unei prime suplimentare

2

Mijloace de transport feroviar

Vehicule feroviare de orice fel

-coliziuni: ciocniri, loviri, izbiri

- rasturnari, zgarieri, caderi

-   incendiu (afumare, patare, carbonizare) inclusiv daunele consecutive (in lant) datorate unui scurt circuit

- trasnet, explozie

-evenimente/fenomene naturale (ex: furtuna, ploaie torentiala, grindina, uragan, ciclon, cutremur de pamant, prabusire sau alunecare de teren), greutatea stratului de zapada/gheata, avalansa de zapada, ape agitate, apa ramasa pe sol, inclusiv efectele indirecte ale acestor fenomene

- inundatie (inclusiv pagubele provocate de actiunea mecanica a apelor curgatoare sau a obiectelor purtate de ape

- operatiuni de incarcare sau descarcare

- actiuni rauvoitoare ale tertilor (ex.: spargerea geamurilor, a oglinzilor, mazgalirea, zgarierea, taierea si atacarea cu substante chimice a canapelelor, draperiilor si a vopselei bunului asigurat)

- coliziunii, deraierii

- cheltuielile de salvare făcute de Asigurat, în urma producerii unui eveniment acoperit prin asigurare, pentru salvarea vehiculelor feroviare asigurate

Vehiculele feroviare se pot asigura la valoare de inlocuire sau la valoarea reala din momentul incheierii Asigurari.

PA se stabileste in functie de :

-tipul de vehicul

-incarcatura transportului

-un an

zonelor geografice din Europa

3

Mijloace de transport aerian

Aeronava ca echipament si sistemul propriu de propulsie

-pierderea totala efectiva sau constructiva a aeronavei, ori avarierea acesteia din orice cauza, in timp ce aeronava se gaseste in zbor, in rulare sau in stationare la sol.

-disparitia aeronavei

-avarii suferite de aeronava datorita masurilor de salvare

-cheltuieli necesare si economicoase facute pentru salvarea si conservarea navei, pentru transportul acesteia.

-cheltuieli de judecata, arbitraj facute cu acordul asiguratorului in scopul formularii pretentiilor fata de terti.

SA = este valoarea agreata de parti si nu trebuie sa depaseasca valoare de inlocuire a aeronavei si va avea cel mult valoarea de nou.

PA se stabileste prin insumarea unei prime calculata prin aplicarea unui anumit procent asupra valorii de asigurare si a unei prime fixe care un are nici o legatura cu aceasta valoare.

-de obicei pe un an sau pe o calatorie determinata


4

Mijloace de transport naval

Nave maritime (inclusiv masinile si instalatiile) in timpul calatoriei, in perioada de constructie, reparatie, stationare in port, operatiuni de incarcare-descarcare

Pierderea totala, avarii partiale sau particulare, avarii comune cauzate de:

-pericole specifice marilor, fluviilor, altor cai navigabile

-incendiu, explozie

-furt comis de catre persoane din afara navei

-aruncarea peste bord si luare de valuri

-piraterie

-coleziune cu nava, avion

-coleziune cu port

-cutremur de pamant, eruptie vulcanica sau trasnet

-accidente la incarcare, descarcarea combustibilului

-masuri de salvare a navei

-spargerea cazanelor sau instalatiilor

-eroare de navigatie

-neglijenta comandantului, ofiterilor, echipajului sau pilotilor

-cheltuieli necesare si economicoase pentru prevenirla pagubei

-cheltuieli reprezentand contribuitia navei la avaria comuna

SA este valoarea declarata de asigurat si acceptata de asigurator, dar nu trebuie sa fie mai mica decat valoarea de inlocuire sau mai mare decat valoarea de nou a unei nave similare in momentul incheierii asigurarii. Se mentioneaza separat pentru fiecare parte a navei : corp, masini si instalatii.

PA se stabileste in functie de clasa navei, care arata gradul de siguranta in timpul navigatiei, in functie de zona geografica pt care se ofera protectie (temperatura apei, stramtori), istoricul daunelor, riscurile cuprinse in asigurare, bonitatea armatorului

-de obicei pe un an sau pe o calatorie determinata

zona de navigatie prevazuta in contractul de asigurare.


Va este de folos informatia de pe aceasta pagina?